6 YAŞ
GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve YAŞA UYGUN AİLE TAVRI
6 YAŞ
GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
6 yaş çocuğu değişmekte olan bir çocuktur. 6
yaşında çocuk tembel ve kararsız bir görünümdedir. Çocuk bir kez daha 2,5
yaşında yaşamış olduğu karar verme güçlüklerine uğrar, yine bir şeyin olumlu ve
olumsuz iki yüzü arasında hızla gelip gider.
Son çocukluk döneminde çocuk; motor ve dil
gelişimi açısından büyük aşamalar kaydetmiş ve dengenin gelişmesi sonucu hızlı
yürüyebilen, futbol oynayabilen, ok atabilen, el-göz koordinasyonunun gelişmesi
sonucu da iki elini bağımsız olarak kullanabilen bir birey haline gelmiştir.
Bu yaşlarda çocuklar oyun çağının birçok
özelliklerini gösterir, 6 yaş zihni ve duygusal gelişmeleri bakımından okula
devam edebilecek kadar olgun olunan bir yaştır.
Bu dönemde çocuğun küçük kasları oldukça
gelişmiş olduğundan, diğer yaşlara oranla el işlerinde daha beceriklidir. Kesip
yapıştırır, boya yapar, resim yapar, tüm araç ve gereçleri iyi kullanır.
Oyunlarda ve ilgi alanlarında kız ve erkek
çocukları arasında, farklılık gözlenir. Erkek çocuklar topla, kızlar iple
oynamayı sever. Her ikisi de, sürekli yeni şeyler denemek ister; yeni oyunlar
bulur ve uygular; birçok hayali rollere girer. Grup oyunlarından çok hoşlanır.
Bazı sorumluluklar yüklenir, söylenenleri dikkatle dinler, dikkat süresi uzar.
Kendisiyle gerçek
nitelikte eğitim uygulamaları yapılacak bir çağa gelmiştir.
Canlı ve coşkulu olduğundan yeni şeylerle
yeteneklerini denemeye heveslidir. Bu nedenle yeni denemelere girmeye çok
isteklidir. Okuma yazma ve sayıları kullanma yeteneğinin ilk adımlarını
atabilir. Fakat öğrendikleri şeyler hala gözlemlediği ve yaptığı şeylere dayalı
olup, soyut düşünemezler.
Beş yaşa oranla daha titizlikle üçgen
çizebilir, kareyi daha doğru biçimde kopya edebilir. Nesnelerdeki benzerlikleri
ve farklılıkları söyleyebilir. Ortalama 3000 kelime hazinesine sahiptir.
Geçmiş, şimdi ve gelecek zaman kavramları şekillenmeye başlamıştır.
Zihinsel Gelişim
▪ Bu çağda çocuğun zihin gücü ve belleği bir hayli
gelişir. Çocukta somut düşünce tarzı hâkimdir.
▪ Duyguları ile düşünür. Gözlemler ve deneyler
sonucu bir takım hükümler verebilir.
▪ Çocuk çevresini toptan algılar. Soyut ve mantıklı
düşünemezler.
▪ His ve heyecanlanma etkisinde kalarak yargılara
varır. Olayları objektif olarak eleştiremez.
▪ Sık kendini över. Bu dönemin sonunda kendi
kusurlarını görmeye başlar ve eleştirir.
▪ Zaman ayarlayamaz. İlerisi için plan yapamaz.
Değerlerin Gelişimi
▪ İyilik ve kötülük kavramları, ana-babanın
beğendiği ve beğenmediği davranışları ile ilgili olarak değişir.
▪ Davranışlarının büyükler tarafından beğenilmesine
önem verirler. Kusurlu görülmek onları endişelendirir.
▪ "Başkalarına zarar vermek kötüdür" gibi
genel değer yargılarına varabilirler. Bu dönemde çocuklara hangi davranışların
iyi veya kötü olduğunu tanıtmak faydalıdır.
Sosyal İhtiyaçlar
▪ En önemli duygusal ihtiyaçları sevilmek,
beğenilmek, değer verilmektir.
▪ İlgi merkezi olma isteği kuvvetlidir.
▪ Başarılı olma ihtiyacı kuvvetlidir. Gerçek
başarılar elde edemezlerse hayali başarılarla övündükleri görülür.
▪ Bu dönemde korku, öfke, kıskançlık, neşe, sevgi
gibi duygular bir çocuğun gününü birbiri ardına doldurabilir. Duygusal halleri
çabuk değişir.
Arkadaşlarla
ilişkiler
▪ Bu yaşta grup halinde oyun oynayabilirler.
▪ Arkadaşlık kısa sürelidir.
▪ Genellikle yakın arkadaşlarını kendi cinslerinden
seçerler.
▪ Ayrımcılık gözetmezler. Fakat başka sınıf, okul
ve çocuklarına karşı cephe alırlar.
▪ Giyim, konuşma, zevk bakımından arkadaşlarını
taklit ederler. Rekabete girerler. Sosyal yönden saygınlık kazanmak amacıyla
güç gösterilerine girerler. Eşya ve aileleriyle övündükleri görülür.
Aile ilişkileri
▪ Aile büyüklerine karşı tavır takınabilir,
ukalalık yapabilirler. Bazen de saygılı olurlar. Tutumları değişkendir.
▪ Çoğu zaman kişiliğini gösterme, bağımsız olabilme
çabasıyla inatçılık, dik başlılık, itaatsızlık olabilir.
▪ Büyüklerinin her şeyi daha iyi bildikleri ve
yaptıklarını düşünürler. Ana-babasını kendine örnek seçer.
▪ Okulda günün önemli bir kısmını geçirmesine
rağmen ana-baba sevgi ve ilgisine ihtiyacı çok kuvvetlidir.
Okul İlişkileri
▪ Çocuk öğretmenine büyük ilgi ve hayranlık duyar.
Kendini beğendirmek için elinden geleni yapar.
▪ Çok görülen şikâyet olayı, genellikle öğretmenin
ilgisini çekmek için yapılır.
▪ Tenkitler çocuklarda çok büyük etki yapar.
GELİŞİM
ALANLARI
PSİKOMOTOR
GELİŞİM
▪ Denge tahtasında ileriye-geriye doğru
yürür.
▪ Başlama ve durma komutlarına uyarak tempolu
yürür.
▪ Kendi başına ip atlar.
▪ Kendi bedeni etrafında döner.
▪ Ayak değiştirerek merdiven iner ve çıkar.
▪ Atma ve tutma davranışlarını gerektiren
etkinliklere katılır.
▪ Yardımla sekerek yürür.
▪ Ritmik hareketleri yapar.
▪ Topu yakalayabilmek için ellerinden çok
kollarını kullanır.
▪ Orta boy topu yerde birden fazla sıçratır.
▪ Parmak ucunda koşar.
▪ Topukları üzerinde koşar.
▪ Yaklaşık 30 cm. yükseklikten atlar.
▪ Ritmik olarak seker.
▪ Tek ayak üzerinde 8–10 saniye durur.
▪ Düşmeden 10 kez öne doğru çift ayak sıçrar.
▪ Kâğıt üzerine çizilmiş basit şekilleri
keser.
▪ Hamur gibi yumuşak materyalleri kullanarak
2–3 parçadan oluşan şekilleryapar ve bunlardan bir kompozisyon oluşturur.
▪ Modele bakarak daire, kare, dikdörtgen ve
üçgen çizer.
▪ Yatay, dikey, eğri ve eğik çizgileri ve
bunların kombinasyonlarını çizer.
▪ İşaret parmağı ile diğer elinin
parmaklarını sayar.
▪ Üç metre uzaktaki hedefe top atar.
▪ Baskı ve yapıştırma işlemlerini düzgün
olarak yapar.
▪ Yetişkin gibi kalem tutar.
▪ 1–5 arası rakamları kopya eder.
▪ İsmini kopya eder.
▪ Eksiklerle çizilmiş insan resmini tamamlar.
▪ Ev, araba, insan, ağaç gibi tanıdık
resimleri çizer ve bunlardan bir kompozisyon oluşturur.
BİLİŞSEL
ve DİL GELİŞİMİ
▪ Bedeninin parçalarını kendi üzerinde
adlandırır ve resimle eşleştirir.
▪ Artık materyalleri kullanarak özgün bir
ürün oluşturur.
▪ Aynı dokuya sahip 6–10 nesneyi eşleştirir.
▪ Aynı dokuya sahip 6–10 nesneyi gruplar.
▪ İki üçgeni birleştirerek kare yapar.
▪ 20'ye kadar atlamadan sayar.
▪ 1–10 arasında verilen nesne grupları ile
rakamları eşleştirir.
▪ Nesneleri kullanarak toplama ve çıkarma
yapar (1’den 10’a kadar).
▪ Yaşadığı şehrin ve sokağın adını söyler.
▪ Dün, bugün ve yarın ile ilgili konuşur.
▪ Daha önce dinlediği öyküleri
içeriğine uygun olarak anlatır.
▪ Nesneleri bir özelliğine göre (renk, şekil,
boyut gibi) gruplandırır.
▪ Sorulan sorulara kendine özgü
cevaplar verir.
▪ Nesnelerin bir sıra içindeki konumunu
(birinci, ikinci, üçüncü gibi) isimlendirir.
▪ Haftanın günlerini sırasıyla söyler.
▪ Kısa bir süre gösterilip gizlenen resimdeki
nesneleri hatırlar.
▪ Sağını- solunu gösterir.
▪ Gösterilen iki resimden birinde
var olan farklılıkları gösterir.
▪ Günlük yaşamda kullanılan sembolleri tanır.
▪ Yarım ve bütün olan nesneleri gösterir.
▪ Belli bir olaydan sonra ne olacağını tahmin
eder.
▪ Nesneler arasındaki benzerlik ve farklılıkları
gösterir.
▪ Eşleştirme, ilişki kurma, gruplandırma ve
sıralamayı neye göre yaptığını açıklar.
▪ Basit neden- sonuç ilişkilerini açıklar.
▪ "En az, en çok, birkaç"ın
anlamını bilir ve uygun davranışı gösterir.
▪ Günlük deneyimlerini anlatır.
▪ Birbirini izleyen üç emir tümcesinde
istenileni sırası ile yerine getirir.
▪ Tekil ve çoğul ifadeleri birbirine
dönüştürerek kullanır.
▪ Bazı sözcüklerin eş ve karşıt anlamlarını
bilir.
▪ “Ne zaman, neden, nasıl ?” gibi soru
sözcüklerini içeren soruları cevaplar.
▪ “Çünkü daha sonra” gibi bağlaçlar
kullanarak konuşur.
▪ Olayları oluş sırasına göre anlatır.
▪ Yer bildiren sözcükleri yerinde ve doğru
olarak kullanır.
▪ İsteklerini uygun tümcelerle ifade
eder.
▪ Birleşik tümceler kullanır.
▪ Tümcelerinde genellikle özneye uygun fiil
kullanır.
▪ Kullandığı tümce yapıları yetişkininkine
yakın olur.
▪ Soyut ifadeleri anlar.
SOSYAL
DUYGUSAL GELİŞİM
▪ Toplum içinde kendisinden beklenen uygun
davranışları gösterir.
▪ Kızgınlık, mutluluk, sevgi gibi duygularını
belli eder.
▪ Başkalarının duygularını anlar.
▪ Kurallı oyunların kurallarına uyar.
▪ Başkalarına oyunun veya etkinliğin
kurallarını açıklar.
▪ Sorumluluk alma ve kurallara uyma
davranışlarını gösterir.
▪ Kendine güven duyar.
▪ Yeni ve alışılmamış durumlara uyum sağlar.
▪ Grup kurallarına uyar.
▪ Kendi arkadaşlarını kendisi seçer.
▪ Zaman, yer ve ayrıntılarla ilgili bilgi
verildiğinde gerçeğe yakın dramatik oyunlar oynar.
▪ İş birliğine dayanan oyunlara katılır.
▪ Kendisini ifade etmede özgün yollar
kullanır.
▪ Duygusal durumunu ifade etmede dramatik
oyunu ve çeşitli araçları kullanır.
▪ İstediklerine ulaşmada sosyal olarak kabul
edilebilir davranışlar gösterir.
ÖZBAKIM
BECERİLERİ
▪ Elini, yüzünü yıkar, kurular.
▪ Kendi kendine giyinir, soyunur.
▪ Giysilerindeki düğmeleri ilikler, çözer.
▪ Yemek yerken uygun araç gereci kullanır.
▪ Dişlerini fırçalar.
▪ Saçlarını tarar.
▪ Bıçakla yumuşak nesneleri keser.
▪ Bıçakla ekmeğine yumuşak nesneleri sürer.
▪ Ayakkabılarını bağlar.
▪ Tabağına servis tabağından yiyecek alır.
▪ Duruma ve hava şartlarına uygun giyecekler
seçer.
▪ Tuvalet gereksinimi ile ilgili işleri
yapar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder