4 YAŞ
GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve YAŞA UYGUN AİLE TAVRI
4 YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
3 ve 4 yaş, içinde
barındırdığı ben merkezcilik ve inatçılık özelliklerinden dolayı oldukça zorlu
bir dönemdir. Bu iki baskın özellik 4 yaş civarında biraz daha azalsa da bu yaş
dönemlerinin en karakteristik iki özelliğidir. 4 yaşına gelen çocuklar "kooperatif
oyun" denilen döneme girerler, yani birlikte oynayıp, oyun kurup,
yaşadıklarını oyunlarına yansıtabilirler.
3 yaşa kıyasla daha
sakin ve uyumlu bir döneme girerler. Bu yaş grubunun en önemli özelliği
meraktır. "Ne, nedir, niye?" tarzındaki soruları ardı arkasına
sorabilirler. Detaycı ve araştırmacıdırlar. 3 yaşa oranla son derece gelişmiş
kelime hazineleri vardır. Hayal güçleri çok iyi çalışır ve bunu oyunlarında çok
güzel kullanırlar. Bu dönemde yaşanabilecek en karakteristik sorun gece uyanmaları
ve gece korkularıdır. Yaratıcılık gerektiren her türlü aktiviteden (ritim
çalışmaları, drama, resim vb.) çok hoşlanırlar.
4 yaş çocuğu
isteklerinin anında yerine getirilmemesini anlayışla karşılamayı öğrenmeye
başlar. O artık kendi dışındaki dünyanın kuralları olduğunu ve başkalarının hak
ve istekleri olduğunu görür ve beklemeyi öğrenir. Buradaki temel ilke, çocuğun
isteklerinin bazılarına er geç kavuşacağına inanmasıdır.
Bu dönemde çocuk
kendisiyle oynayacak bir ya da iki arkadaşını seçmeye başlar. Önceleri seçtiği
oyun arkadaşları her iki cinsten olabilir. Ancak okula girmeye hazırlandığı
sırada çocuk, oyun arkadaşlarını kendi cinsinden seçmeye özen gösterir. Çünkü
sosyal baskı nedeniyle kendi cinsine uygun oyunlar oynamayı öğrenmelidir.
4 yaş çocuğu
değişken bir görünüm sergiler. Genellikle yarım bırakılan bir şeye karşı
duyarsızdır. Sorgu çağı 4 yaşında en yüksek düzeye ulaşır. 4 yaş çocuğu
hareketlidir. O enerjik olan tırmanma, sıçrama, atlama, hızla bisiklet sürme ve
takla atma gibi tüm bedensel etkinlikleri sever.
4 Yaş
Çocuğuna Yaklaşım Nasıl Olmalı?
Beslenme:
▪ Bu yaştaki çocuğun iyi
beslenme alışkanlıkları kazanmasında ailece yenen yemekler önemlidir, bu
alışkanlıklar ömür boyu devam edecektir.
▪ Onun yemesini
istediğiniz gıdaları siz de yiyerek çocuğa iyi örnek oluşturmalısınız.
▪ Ona yemek hazırlamada,
sofra kurmada ufak görevler verebilirsiniz.
▪ İştah konusunu problem
haline getirmeyin, acıkınca yiyeceğine inanın.
▪ Sevdiği ve sevmediği
gıdalar olabilir ve bunlar sık sık değişebilir.
▪ Bir gıdayı reddederse
ısrar etmeyin, bir süre sonra farklı bir şekilde tekrar deneyin.
▪ Yemeğini yemeyince aç
kalmasın diye abur cubur vermeyin.
▪ Gıdayı ödül veya ceza
olarak kullanmayın.
Tuvalet
eğitimi:
3 yaş çocukları
halen gece ve gündüz bez kullanıyor olabilirler. 4 yaşta ise, bazıları halen
gece beze gerek duyarlar. Bunun için onu suçlamayın veya utandırmayın, her
çocuğun bezden kurtulma yaşı farklıdır. Her olumlu gelişmede memnuniyetinizi
belirtmeyi unutmayın.
Güvenlik:
▪ Oyun parkında gözetim
altında tutun.
▪ Araba yolculuklarında
uygun şekilde bağlandığından ve kapıların kilitli olduğundan emin olun.
▪ Evde silah
bulundurmayın.
▪ Ateş ve kibritle
oynamamayı öğretin, kibritleri ulaşamayacağı yerde tutun.
▪ İlaçları ulaşamayacağı
bir yerde ve kilit altında tutun.
▪ Banyoda ve sudayken
asla yalnız bırakmayın.
Disiplin:
▪ Kurallar ve yasaklar
konusunda tutarlı olun.
▪ Ondan ne istediğinizi
açıkça anlatın ve iyi davranışlarını övün.
▪ İstenmeyen
davranışların neden istenmediğini anlatıp açıklayın.
Gelişimi Nasıl
Destekleyebilirsiniz?
▪ Kum, su, toprakla
oynamasına izin verin.
▪ Parmak boyası
yaptırın.
▪ Oyun hamuru ile
oynatın.
▪ Masayı kurmaya yardım
ettirin.
▪ Cisimlerin adlarını,
renklerini söyleyin.
▪ Parçaları bir araya
getirip bir şeyler yapacağı oyuncaklar ( lego, küpler gibi) alın.
▪ Sorularını
cevaplandırın.
▪ Yeni kelimeler
öğrenmesine yardım edin.
▪ Öyküler, masallar okuyun.
▪ Televizyon izlemeyi
kısıtlayın.
▪ Başka çocuklarla bir
araya getirin.
▪ Değişik ortamlarda
bulunmasını, yeni arkadaşlarla tanışmasını sağlayın.
▪ Bu dönemde çocuklarla
konuşurken tam ve düzgün cümleler kurmaya özen göstermek gerekir.
▪ Çocukların sorgu
çağını yaşadıklarının bilincinde olarak tüm sorularını sabırla yanıtlamak
gerekir.
GELİŞİM ALANLARI
PSİKOMOTOR GELİŞİM
▪ Ayak değiştirerek
büyük bir rahatlıkla merdivenlerden inip çıkabilir,
▪ Beden hareketlerini
istediği gibi ustalıkla yönlendirebilir,
▪ Merdivenlere ve
ağaçlara tırmanabilir,
▪ Parmak ucunda
durabilir, yürüyebilir ve koşabilir,
▪ Üç tekerlekli
bisiklete binmede ustalaşmıştır,
▪ Dizlerini kırmadan
yerdeki nesneleri alabilir,
▪ Topu atma, yakalama,
zıplatma, tekmeyle vurma gibi becerileri içeren top oyunlarını
gerçekleştirebilir,
▪ Küçük tahta boncukları
ipe dizebilir,
▪ Kalemi yetişkin gibi
tutar ve başarıyla kullanır,
▪ Makasla düz ve
dairesel çizgileri çizebilir.
▪ Şekilleri sınırları
taşırmadan boyayabilir.
▪ Ritme uygun dans
edebilir.
▪ Yumuşak materyallere
çeşitli araçları kullanarak şekil verebilir.
BİLİŞSEL ve DİL GELİŞİMİ
▪ Yakın geçmişteki
olayları, olup bitenler arasında ilişki kurarak anlatabilir,
▪ Ev adresini
söyleyebilir.
▪ Nesneleri ismini
söylediği nesneye dokunup nesne-sözcük arasında birebir eşleme yapabilir.
▪ Şakalardan,
fıkralardan zevk alır, uygunsuz sözlerden, ifadelerden ve argodan hoşlanır.
▪ Özellikleri belirtildiğinde
vücudunun kısımlarını gösterebilir.
▪ Etkinlik süresince
dikkatini toplayabilir.
▪ Üç nesneli ve
davranışları emirleri yerine getirebilir.
▪ Resimleri mantıklı bir
şekilde açıklayabilir.
▪ Tek başına 3–4
mısralık basit şarkıları söyleyebilir.
▪ 1-5 arası rakamları
tanır.
▪ Nesneleri
özelliklerine göre gruplar.
▪ 15’e kadar ritmik
sayabilir.
▪ Düzgün ve tam cümleler
kurabilir.
▪ Yedi kelimeden oluşan
cümleleri kurabilir.
▪ Geçmiş şimdiki ve
gelecek zamanları doğru olarak kullanabilir.
▪ Yakın zamanda yaşanmış
olayları anlatıp, olaylar arasında ilişki kurabilir.
▪ Ev adresimi
söyleyebilir.
▪ Kaç yaşında olduğunu
söyleyebilir.
▪ Sürekli olarak
"neden, ne zaman, nasıl" gibi sorular sorabilir.
▪ Kelimelerin
anlamlarını merak ederek ne olduğunu sorabilir.
▪ Gerçekleri hayallerle
karıştırarak hikâyeler anlatabilir.
▪ Artık konuşmalarında
bebeksi konuşmalara yer vermez veya çok az konuşur.
SOSYAL – DUYGUSAL GELİŞİM
▪ Genelde çok daha
bağımsız ve oldukça inatçıdır; kendi isteğiyle hareket eder,
▪ İsteklerine karşı
gelindiğinde, yetişkinlere uygunsuzca, kaba bir üslupla konuşabilir ve oyun
arkadaşlarıyla kavga edebilir,
▪ Evin dışında işe yarar
her türlü malzemeyle bir şeyler üretmeye, oluşturmaya çalışarak yaratıcılığını
sergiler,
▪ Dramatik oyunu ve
çeşitli giysiler giyip kılıktan kılığa girmeyi çok sever; sıklıkla bu oyunları
oynamayı tercih eder,
▪ Paylaşma ve oyun
sırasında sıra bekleme anlayışı gelişmiştir,
▪ Küçük kardeşlerine
ilgi gösterir sevgiyle yaklaşır,
▪ Duygularının
sonuçlarını söyleyebilir,
▪ Yeni ve alışılmamış
durumlara uyum sağlar,
▪ Başkalarının
konuşmalarını kesmeden dinler,
▪ Grup kurallarına uyar,
▪ Gerekli durumlarda arkadaşlarından
yardım ister ve onlara yardım eder.
ÖZBAKIM BECERİLERİ
▪ Yemek yerken
çevresini temiz tutmaya dikkat eder,
▪ Uygun giyeceği
seçer,
▪ Giyeceklerini
doğru şekilde giyer,
▪ Ayakkabısının
bağcığını açar,
▪ Küçük tuvalet temizliğini
yardımsız yapabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder