4 Yaş Çocuk Gelişimi
3 ve 4 yaş içinde barındırdığı
benmerkezcilik ve inatçılık özelliklerinden dolayı oldukça zorlu bir dönem
olarak bilinmekte. 4 yaş civarında biraz daha azalsa da bu yaş dönemlerinin en
karakteristik iki özelliği. Çocukta beklenen davranışlar hakkında daha bilinçli
olursak çocuğa karşı davranışlarımız daha anlayışlı ve yol gösterici olacaktır.
Her iki tarafından inatlaşması sonuçta yarar sağlamayacaktır. 4 yaş çocuğunda
genelde gözlemlenen gelişim süreçlerini ve davranış şekillerini sizler için
aşağıda derledik.
4 yaş çocuğu;
·
Benmerkezci ve inatçı bir
tutum sergiler. Daha bağımsız ve kendi isteğiyle hareket etmek ister. Örneğin
ayakkabılarını rızası olmadan siz çıkartmışsanız hiç üşenmeden tekrar giyip
kendisi çıkartmak isteyecektir ve başardığı için çok mutlu olacaktır.
·
İsteklerine karşı gelindiğinde,
yetişkinlere uygunsuzca, kaba bir üslupla konuşabilir ve oyun arkadaşlarıyla
kavga edebilir. Oyun sırasında çıkan tartışmalar genelde çok kısa bir sürede
yüksek sesle bağrışmaya, itiş-kakışa dönüşebilir.
·
Grup oyunlarını sever ve kooperatif
oyun dönemindedir. Başka çocuklarla birlikte oynayıp, oyun kurup, yaşadıklarını
oyunlarına yansıtabilir. Arkadaş seçebilir.
·
Paylaşma ve oyun sırasında sıra
bekleme anlayışı gelişmiştir.
·
Merak duyguları iyice artar. “Ne,
nedir, niye?” tarzındaki soruları ardı ardına sorabilir. Çocukların sorgu
çağını yaşadıklarının bilincinde olarak tüm sorularını sabırla yanıtlamak
gerekir.
·
Detaycı ve araştırmacıdırlar.
·
Bu dönemde yaşanabilecek en
karakteristik sorun gece uyanmaları ve gece korkularıdır. İzlediği çizgi
filmler ve okunan masallarda canavar, hayalet gibi henüz gerçek dışılığını
anlayamadığı karakterler olmamasına dikkat edilmeli.
·
Hayal güçleri çok iyi çalışır ve
bunu oyunlarında çok güzel kullanırlar. Yaratıcılık gerektiren her türlü
aktiviteden (ritim çalışmaları, drama, resim vb.) çok hoşlanırlar. Dramatik
oyunu ve çeşitli giysiler giyip kılıktan kılığa girmeyi çok sever ve sıklıkla
bu oyunları oynamayı tercih eder
·
Gördüğü rüyaları anlatabilir.
·
3 yaş çocuğu biraz daha sakin ve
kendi halindeyken 4 yaş çocuğu daha dinamik ve, hareketlidir. Tırmanma,
sıçrama, atlama, hızla bisiklet sürme ve takla atma gibi tüm bedensel
etkinlikleri sever.
·
3 yaşa oranla son derece gelişmiş
kelime hazineleri vardır.
·
Yaşıtlarını veya yetişkinleri
sürekli taklit eder, onların davranışlarını ve sözlerini tekrarlar. Dili
kullanması çevresi tarafından sunulan dil ortamı ile ilişkili olarak gelişir.
Kullanılan dilin kalitesi, çocukla konuşma sıklığı, sorulara cevap verme veya
soru sorma yoğunluğu, emir cümleleri değil, sıfatlar, zamirler gibi tanımlayıcı
sözcüklerin kullanılması dil gelişimi için önemlidir. Yetişkinlerden duyduğu,
gördüğü iyi-kötü her şeyi taklit eder. Bu dönemde çocuklarla konuşurken tam ve
düzgün cümleler kurmaya özen göstermek gerekir.
·
Öykü ve masal dinlemeyi çok
severler. Hatta kendileri resimlere bakarak size masal anlatmayı denerler.
·
Şaka yapmayı sever.
·
Kuralları daha iyi anlayarak
öğrenir. 4 yaş çocuğu isteklerinin anında yerine getirilmemesini anlayışla
karşılamayı öğrenmeye başlar. O artık kendi dışındaki dünyanın kuralları
olduğunu ve başkalarının hak ve istekleri olduğunu görür ve beklemeyi öğrenir.
Buradaki temel ilke, çocuğun isteklerinin bazılarına er geç kavuşacağına
inanmasıdır.
·
Küçük kardeşlerine ilgi gösterir ve
sevgiyle yaklaşır.
·
Duygularının sonuçlarını
söyleyebilir.
·
Yeni ve alışılmamış durumlara uyum
sağlar.
·
Başkalarının konuşmalarını kesmeden
dinler.
·
Grup kurallarına uyar.
·
Gerekli durumlarda arkadaşlarından
yardım ister ve onlara yardım eder.
·
Yetişkinler ve arkadaşları ile hem iş
birliği içinde hem de çatışma halindedir. Ama bu süreçte vurmak yerine
sözlerini kullanarak tartışması gerektiği anlatılırsa öğrenir.
·
Cinsel farklılıkların daha iyi
farkındadır. (Anne sen kızsın, ben erkeğim gibi…)
·
Mantıklı açıklamaları daha iyi
anlayabilir.
·
Özbakım becerileri daha da
gelişmiştir. (Örneğin dişlerini fırçalayabilir, kıyafetlerini çıkarıp,
giyebilir, fermuarı çekebilir).
·
Düzeni ve tertibi daha iyi anlamaya
başlar. Oyuncaklarını toplayıp, kıyafetlerini katlayıp düzenli saklayabilir.
MOTOR GELİŞİMİ
·
Ayak değiştirerek büyük bir
rahatlıkla merdivenlerden inip çıkabilir,
·
Beden hareketlerini istediği gibi
ustalıkla yönlendirebilir,
·
Merdivenlere ve ağaçlara
tırmanabilir,
·
Parmak ucunda durabilir,
yürüyebilir ve koşabilir,
·
Üç tekerlekli bisiklete binmede
ustalaşmıştır,
·
Dizlerini kırmadan yerdeki
nesneleri alabilir,
·
Topu atma, yakalama, zıplatma,
tekmeyle vurma gibi becerileri içeren top oyunlarını gerçekleştirebilir,
·
Küçük tahta boncukları ipe
dizebilir,
·
Kalemi başarı ile tutar ve kullanır
·
Makasla düz ve dairesel çizgileri
çizebilir.
·
Şekilleri sınırları taşırmadan
boyayabilir.
·
Ritme uygun dans edebilir.
·
Yumuşak materyallere çeşitli
araçları kullanarak şekil verebilir.
·
Örneğe bakarak bazı harf ve
işaretleri çizebilir.
·
Çizdiği insan resminde baş, kol,
bacaklar ve parmaklar belirgindir.
·
Resimlerini çizmeden önce ne
çizeceğini söylemeye başalar.
·
Dört temel rengi çok iyi eşleştirir
·
Yemek yerken kaşık ve çatalı
ustalıkla kullanır.
·
Dişlerini fırçalar ve ellerini
yıkar, kurular.
·
Özbakım becerilerini kolaylıkla
gerçekleştirir kıyafetlerini rahatlıkla giyip çıkarabilir fakat ayakkabı ,
giysi bağlarında ve arka düğmeleri iliklemede yardıma gereksinim duyar.
BİLİŞSEL ve
DİL GELİŞİMİ
·
Yakın geçmişteki olayları,
olup bitenler arasında ilişki kurarak anlatabilir,
·
Adını, soyadını, ev adresini ve
yaşını söyleyebilir
·
Özellikleri belirtildiğinde
vücudunun kısımlarını gösterebilir.
·
Etkinlik süresince dikkatini
toplayabilir.
·
Resimleri mantıklı bir şekilde
açıklayabilir.
·
Tek başına 3–4 mısralık basit şarkıları
söyleyebilir.
·
1-5 arası rakamları tanır.
·
Nesneleri özelliklerine göre
gruplar.
·
15’e kadar ritmik sayabilir.
·
Düzgün ve tam cümleler kurabilir.
·
Yedi kelimeden oluşan cümleleri
kurabilir.
·
Yakın zamanda yaşanmış olayları
anlatıp, olaylar arasında ilişki kurabilir.
·
Kelimelerin anlamlarını merak
ederek ne olduğunu sorabilir.
·
Gerçekleri hayallerle
karıştırarak hikâyeler anlatabilir.
·
Geçmiş, şimdiki ve gelecek zaman hakkında
yeterli bir değerlendirme yapabilir.
Birden fazla yabancı dili aynı anda çok rahat öğrenebilir.
4 YAŞ ÇOCUĞUNA
YAKLAŞIM NASIL OLMALI
·
Başka çocuklarla bir araya getirin,
parçaları bir araya getirip ortaya bir şeyler çıkaracağı oyuncaklar ile
oynamasını destekleyin (lego, yap-boz, küpler gibi).
·
Sorumluluk verin.
·
Tiyatro, sinema, yürüyüş ve konser
gibi ortak faaliyetlerde bulunun ve bu süreçleri olabildiğince onunla
konuşarak ve açıklayarak paylaşın.
·
Tüm nesnelerin adlarını söyleyerek
konuşun
·
Ona zenginleştirilmiş bir ortam
sunun ve ortamlarda birlikte vakit geçirirken onunla bol bol konuşun ve
sorularını mutlaka cevaplayın.
·
Dil gelişimini tam olarak
destekleyebilmek için onunla konuşurken düzgün ve tam cümleler kurmaya
özen gösterin.
·
Bir eylemi kendisi yapmak isterse
izin verin yapsın.
·
İnatlaşmamaya özen gösterin.
Yapmasını istemediğiniz bir davranışı ilk önce mantıklı bir şekilde açıklamayı
deneyin ve kendi kararını vermesi için biraz süre verin.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder